Torsdag den 2/12 hjälpte Västanfjällets skoterklubb Bjurholms kommun att trampa elljusspåret för första gången iår!





Torsdag den 2/12 hjälpte Västanfjällets skoterklubb Bjurholms kommun att trampa elljusspåret för första gången iår!





Välkommen till kombinerat årsmöte och byskotermöte den 21/11-21.Vi håller till i folkets hus, från 14.00 till cirka 17.00. Välkomna!![]()
Eftersom vi kommer att få många platser att fylla i styrelsen vid årsmötet pga avhopp söker vi nu en kassör då det är den platsen vi har kvar att täcka. Finns det någon som skulle kunna tänka sig att ställa upp så hör dig till oss.
Under 2017 skickade föreningen in en ansökan mot Länsstyrelsen och Jordbruksverket där vi önskade finansiellt stöd för att utföra en störrre upprustning av skyltningen i ledsystemet.
Vi hade medvind och fick godkänt stöd från både Bygdemedel och Landsbygdsbidrag.
Tidigt i projektet gjordes inköp av jordborr och 1500st stolpar som har inneburit ett löpande arbete att uppföra runt om våra 42mil skoterleder.
Projektet hade några delmål:
Idag kan vi med glädje säga att vi är i mål och ledsystemet har fått en helt ny nivå av tydligthet och trygghet för människor som rör sig i ledsystmet både sommar som vinter.
Projektet har varit stort och komplikationerna som corona-viruset bringat i form av svårigheterna med att samla människor för arbetet har varit kännbara, vi har lärt oss mycket om hur mycket jobb det faktiskt innebär att ta sig an en uppgift i denna storlek.
Arbetet har fortlöpt ända fram till gången vinter och vi kan äntligen rapportera tillbaka till Länsstyrelsen och Jordbruksverket att vi är klara.
Vi vill passa på att tacka alla som gjort detta möjligt inom föreningen och våra externa hjälpande händer:
– Länsstyrelsen
– Bjurholms Kommun
– Jordbruksverket
– Svedea och dess skoterfond
– Reklampunkten
– Granngården Örnsköldsvik
STORT TACK!!
Nedan finns ett axplock av bilder från arbetet alla eldsjälar lagt ner under gångna år.



































Älvsöverfarten i Agnäs är öppen för trafik från kanotupptaget till uppfarten mot Agnäsbacken. Det är uppstakat och sladdat men avik ej från leden.
Pga folkhälsomyndighetens restriktioner angående pandemin så ställs säsongens officiella träffar in.
Ni som befinner er runt angsjön å vill åka mot Lillänget å vidare uppåt, ni kan endast köra via balsjö till Lillänget, alla andra leder är stängda åt det hållet.
Ni som vill ta er mot agnäsbacken, kör via ytterbjensjön å höglidpusten, älven vid Agnäs är öppen/okörbar.
Mvh Henrik ledansvarig.
Pga rådande omständigheter med extremt snödjup och katastrofläge för renbete, så kommer johannesbovägen och hedvägen att plogas. (hedvägen från abbortjärn till övre nyland) Detta för att vi ska kunna köra ut foder och hö ut på hederna. All skotertrafik hänvisas därför till leden som går på norra sidan lägdeälven. Alltså ingen skotertrafik efter de plogade vägarna. Tack på förhand för visad hänsyn! //Vilhelmina norra sameby